VOOG beeld en tekst

http://www.mdekoning.nl/audi/actueel/nieuws/uitlaatklep-column-marcel-vogel 

Uitlaatklep

Mijn dieseljaren zijn voorbij. Een tijdperk is afgesloten.
Heel, heel vroeger kon je een stilstaande dieselautomobiel herkennen aan het zwartgeblakerde achterlicht boven de uitlaat. Bij een draaiende diesel zag je de oorzaak van deze roetvorming rochelend (zo klonk dat toen) uit de knalpot (zo heette dat toen) walmen (zo rook dat toen). Die uitlaat, schaamtevol naar het wegdek geknikt, stak meestal uit een auto van het model slagschip met achter het stuur een flink uit de kluiten gewassen persoon. Zo’n man was meestal werkzaam in de agrarische sector. Voor het instappen schrapte hij de mest van zijn zolen en tikte hij de as van zijn sigaar.
Eenmaal zelf ‘aan het dieselen’, bevond ik mij in een heel andere autowereld. Vooroordelen waren verleden tijd. Diesel traag? Het was blazen dankzij turbo en intercooler. Diesel goor? Daar was een filter voor. Dus mocht de uitlaat horizontaal en fluisterstil (want ook herrie was historie) uit de achterkant priemen.
Maar alle innovaties ten spijt: mijn plaatje (een bonkige vierwiel aangedreven Japanner) werd steeds meer een kostenplaatje. Na drie ton zakelijke- en privékilometers van Costa Blanca tot het Zweedse Värmland - en alles wat er zo’n beetje tussenin gebouwd is - moest het doek toch eens vallen. Een gemeentelijk financieel zetje bepaalde - en beperkte - mijn keuze. Volgens de subsidievoorwaarden moest het een groene auto worden, maar voor mij dan wel een gitzwarte. En liefst eentje van een kwaliteitsmerk met sportieve look and feel - dit om het tekort aan deze eigenschappen van de bestuurder te compenseren.  
Na het gaan over vele nachten ijs, koos ik voor de Audi A3 Sportback, achteraf logisch maar da’s achteraf. Deze g-tron, zoals dit type heet, lust zowel brandstof van budget- en milieuvriendelijk CNG (Compressed Natural Gas) uit twee aparte tanks als normale benzine uit de benzinetank. Die combi geeft een mooie actieradius; met een beetje zuinig rijden zou ik de afstand van Gotenburg naar Alicante kunnen overbruggen met maar twee keer de tanks volgooien. Sponsors voor deze ‘From rain to sun rally 2015’ kunnen zich bij mij melden.   
Het Groengas dat ik tank, wordt verkregen uit biogas dat ontstaat bij de vergisting van, onder meer, plantaardig afval en mest (met dank aan de agrariërs!). Het gebruiken van deze brandstof is volgens mij zo duurzaam dat de lucht schoner de g-tron uitkomt dan dat ‘ie er ingaat!
Na aflevering van de groene, sorry, zwarte my first Audi wilde ik eens kijken of zoiets aan het schone achterste zichtbaar zou zijn. Dus starten en om m’n g-tron heen lopen. En kijken. En nog eens goed kijken. En geloof het of niet: geen uitlaat te zien!

 

Stuur e-mail



* Invoer verplicht
Website by Tomston